FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/11/2007

Besittningsskydd vid renovering

Kan jag som hyresvärd säga upp en hyresgäst p.g.a. renovering. b.l.a takrenovering utvändigt och avloppstam byte. Eftersom jag anser att det går ej att bo där p.g.a felen som finns.

Lawline svarar

Hej Den för din fråga aktuella Hyreslagen (Jordabalkens 12 kapitel) hittar du http://lagen.nu/1970:994 . Denna lag särskiljer hyresavtal som löper på obestämd tid (tillsvidare) och de som löper på bestämd tid. Hyresavtal som gäller för obestämd tid måste sägas upp för att upphöra att gälla, med iakttagande av uppsägningstid. Hyresavtal som ingåtts för en bestämd tid upphör vanligen att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats mellan parterna. Däremot krävs alltid en uppsägning även för hyresavtal på bestämd tid om hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd. Hyresgäster har dock ett starkare skydd än så och kan inte hur som helst sägas upp trots att hyresvärden iakttar relevant uppsägningstid. Detta skydd kallas för besittningsskydd och ger hyresgästen rätt till förlängning av hyresavtalet mot hyresvärdens vilja om inte något av undantagen i hyreslagens 45-46 §§ föreligger. Hyreslagens 46 § innehåller tio punkter som utgör olika grunder för att förlängning av hyresavtalet inte skall ske. Den punkt som närmast kommer ifråga i din situation är punkt fyra som anger att hyresgästen har rätt till förlängning av avtalet utom när ”huset skall undergå större ombyggnad och det icke är uppenbart att hyresgästen kan sitta kvar i lägenheten utan nämnvärd olägenhet för genomförandet av ombyggnaden samt det ej är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör”. Besittningsskyddet är inte helt satt ur spel vid omfattande renovering. Som regel får hyresvärdens uppgifter att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten tas för goda, hyresnämnden skall inte gå in på frågan om renoveringen är ändamålsenlig eller lämplig. Hänsyn tas dock till hyresgästens möjligheter att skaffa annan bostad. Är förhållandena på bostadsmarknaden sådana att hyresgästen inte rimligen själv kan skaffa annan lämplig bostad, anses det ofta oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör om inte värden tillhandahåller annan bostad (ersättnings- eller evakueringslägenhet) med vilken hyresgästen skäligen kan nöjas. Lägenheten skall i princip vara tillgänglig för hyresgästen när hyrestiden går ut eller när förlängningsfrågan avgörs. Någon skyldighet för hyresvärden att betala flyttningsersättning föreligger inte. Det är dock vanligt att hyresvärdar frivilligt betalar sådan ersättning. Hyresgästen skall dessutom om möjligt beredas tillfälle att efter ombyggnaden hyra likvärdig lägenhet i huset, så kallad återflyttningsrätt. Hyresnämnden kan inte tillerkänna hyresgästen återflyttningsrätt eller ålägga hyresvärden att tillhandahålla ersättningslägenhet. Förekomsten eller frånvaron av ett erbjudande om återflyttning eller ersättningslägenhet kan endast beaktas som ett led i prövningen av förlängningsfrågan. Hyresvärden förutsätts dock i första hand tillämpa de från 1997 gällande reglerna i 18 d-18 h §§ om hyresgästinflytande vid förbättrings- och ändringsarbete och försöka bli överens med hyresgästen eller om det inte går få hyresnämndens tillstånd till att utföra arbetena. Vänligen
Rådgivare