FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/11/2007

Samäganderätt

Vad innebär samäganderättslagen i detta fall? Två syskon äger 50% var i samma fastighet. Den ene vill köpa fastigheten själv, medans den andre vill sälja fastigheten på öppna marknaden till högstbjudande.( helst med fri prövningrätt)

Lawline svarar

Enligt 6 § Samäganderättslagen kan du ansöka hos rätten att fastigheten skall säljas på offentlig auktion. Detta gäller såvida inget annat finns avtalat mellan er. Om det finns synnerliga skäl kan ditt syskon begära anstånd med försäljningen men det skall anmärkas att synnerliga skäl är ett mycket högt krav. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare