FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/11/2007

Är krogen ansvarig för inlämnade kläder?

Jag har en fråga angående deponering av jacka. Visst är det så att det är fråga om en deposition, när man lämnar sina ytterkläder på krogen, eller dylika ställen och betalar för det? På många ställen hänger det skyltar, där det står att de ej ansvarar för lösa föremål. Borde det inte vara förbjudet att avtala negativt för konsumenten, enligt konsumentköplagen? Alltså, för att sammanfatta min fråga: Är inte krogarna skyldiga att ansvara för lösa föremål i t.ex. fickorna, och vem ligger bevisbördan på i ett eventuellt tvistemål?

Lawline svarar

Hej, När det gäller förvaring av kläder och dylikt på krogen finns ett rättsfall, NJA 1983 s 701, som berör just detta. I det fallet hade en person hängt av sig sin jacka i en restaurangs garderob och sedan blivit av med denna. Frågan var om restaurangen var skyldiga att ersätta jackan, viket de blev. Vad gäller bevisbördan gäller ett s.k presumtionsansvar. Detta innebär att bevisbördan är "omkastad". Normalt sett är det den skadelidande som har bevisbördan men här är det motparten, dvs restaurangen i detta fall, som måste visa att det inte är deras "fel" att godset är förlorat. Det torde inte spela någon roll om det finns en skylt där man anger att man inte ansvarar för kläderna. Detta har ARN (allmänna reklamationsnämden) slagit fast. När det gäller värdesaker ansvarar krogen för "normala" saker man förvarar i jackor. Om en person lämnar in en jacka och denne har tex 10 000 kr i fickorna är en inte krogen ansvarig för pengarna eftersom det inte kan anses vara normalt att ha så mycket perngar i fickorna. Om de däremot blir upplysta om att så är fallet så är de ansvariga även för pengarna. Med depositionsavtal torde man avse ett avtal varigenom en person överlämnar lös sak i annans besittning för att den andre skall vårda saken. Det borde därför, precis som du säger, röra sig om deposition i detta fall. Tilläggas kan göra att det ovan sagda även gäller på andra ställen än krogar, tex på gym. Reglerna gäller också även om man inte betalar för garderoben. Om man tex går in och äter på en restaurang anses det ingå i priset att lämna av kläder även om det inte utgår en specifik avgift för detta. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare