FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/12/2007

Nyttjande av samägd fastighetsrätt

Mina två systrar äger en sommarstuga tillsammans. Tyvärr är de som hund och katt. Ägandet är 1/3 resp 2/3. Ett gåvobrev från mina föräldrar reglerar en ev. försäljning, men säger ingenting om hur nyttjandetiden ska fördelas. Drift o underhåll (kostnaderna) mm delas enl 1/3 och 2/3. Själva arbetet är det snarare 5% resp. 95%. Minoritetsägaren hävdar att hon vill ha rätt till nyttjande hälften av veckorna. Majoritetsägaren menar att 1/3 är mer skäligt. Vad säger lagen om samägande? Blir det någon skillnad om jag köper exempelvis 1% av ägandet från majoritetsägaren, dvs fastigheten får tre delägare istället för två?

Lawline svarar

Samäganderättslagen (SamägL) finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1. Lagen reglerar samägande när det saknas avtal men tar sikte på större beslut kring det samägda godset som t.ex. försäljningar och pantsättningar. Denna typ av förfogande kräver samtliga delägares samtycke, att en av delägarna äger en större ideell andel i godset innebär inte att han/hon ”kan köra över” de övriga. Endast för ex. brådskande reparationer kan en eller flera delägare agera på egen hand utan övrigas godkännande. Den eller de frånvarande får i efterhand stå för sin del av kostnaderna. Även i övrigt bär delägarna sin del i kostnaderna för underhållet av samfälldheten, beräknat som motsvarande deras ideella andel. (SamägL 2 och 15 §§) Vad gäller nyttjande finns ingen reglering i lagen annat än att om en mer varaktig oenighet skulle uppstå mellan delägarna vad gäller godsets förvaltning eller nyttjande kan domstol, på ansökan av en eller flera av delägarna, förordna om att godset, under en viss bestämd tid, skall omhändertas av en god man, som utses av rätten. (SamägL 3 §) Den skillnad som skulle uppstå om du köpte 1 % är att även ditt samtycke krävs för mer ingripande åtgärder. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare