FrågaAVTALSRÄTTGåva17/11/2007

möjligt att villkora penninggåva?

Hej.

Jag undrar vad som händer eller om någonting kan hända om man får 3000kr i present av en släkting med villkoret att man ska lägga det på t ex. en cykel men lägger pengarna på något annat istället.

Lawline svarar

Hej!

I princip gäller att en fullbordad gåva inte kan tas tillbaka. Man kan som gåvogivare lämna vissa föreskrifter, som att egendom ska ha överlåtelseförbud eller att den ska vara enskild egendom. I de fall man göra en gåva beroende av vissa villkor torde man skriva dessa i gåvobrev. Om villkoren inte skulle uppfyllas skulle det i så fall bli fråga om att gåva inte kommer att överlämnas eller om överlämnande redan skett, att gåvogivaren skulle kräva tillbaka den.

Gåvolagen förskriver inget särskilt i fråga om detta utan berör endast vissa utfästelser om gåva.

I ett fall som det här har jag svårt att tro att konsekvenserna kan bli andra än att släktingen i fråga kan blir ledsen.

Med vänliga hälsningar

Rådgivare