FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/12/2007

Försäljning av samägd fastighet

Jag äger 1/3 av en fastighet och vill sälja min del. Jag kommer inte i kontakt med de andra ägarna, som är ett gift par. Vi har ingen kontrakt sinsemellan - enbart köpebrev och låneavtal (skuldebrev). Hvilka skyldigheter/rättigheter har jag för att dra mig ur. Hur skall jag bära mig åt för att sälja min andel. Kan jag tvinga de andra att sälja hele huset om inte de vill köpa min andel?

Lawline svarar

Hej! Efterssom ni inte har något avtal blir samäganderättslagen tillämplig i sin helhet. Lagen ger dig rätt att bjuda ut fastigheten till försäljning å offentlig auktion. En annan möjlighet är att övriga ägarna köper ut dig, men de har ingen rätt att kräva detta. Några direkta skyldigheter gentemot de övriga ägarna har du inte i detta avseende. Vill du få till stånd offentlig auktion måste du göra en ansökan om detta till den tingsrätt där fastigheten är belägen. Mer information hittar du http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____1174.aspx MVH
Jon ÖstremRådgivare