FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt02/11/2007

Kan bostadsrättsförening vägra sökande inträde?

Har en bostadsrättsförening (styrelsen) laglig rätt att neka en sökande inträde om man saknar fast inkomst ? Det är väl snarare betalningsförmågan som skall undersökas då personen kanske har sparkapital mm ?

Lawline svarar

Hej! En bostadsrättsförening är en form av ekonomisk förening. Är inte annat bestämt i föreningens stadgar så avgör styrelsen frågan om medlemskap. En ekonomisk förening skall vara en öppen förening och får därför i princip inte vägra någon sökande medlemskap, utan för att så skall få ske krävs att särskilda skäl härför föreligger. Särskilda skäl är ett mycket vagt juridiskt begrepp, vilket gör att det är mycket svårt att säga vad som faller in under det, men det får i vilket fall inte vara ett godtyckligt skäl utan det måste vara berättigat. Enligt min mening bör avsaknad av fast inkomst inte räknas som ett särskilt skäl, men precis som du säger så skulle eventuellt bristande betalningsförmåga kunna göra det. Men kan du visa att du trots avsaknad av fast inkomst är betalningsduglig så borde skäl att vägra inträde inte föreligga. Har din ansökan om medlemskap avslagits så finns möjligheten att vända sig till domstol för att få avslagsbeslutet överprövat. Vänligen
Therese JanssonRådgivare