FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/12/2007

Förköpsrätt vid överlåtelse av fastighetsbolag

Jag äger ett bolag som äger en hyresfastighet. Sen har jag startat ytterligare ett bolag som skall köpa aktierna i det första bolaget för aktiekapitalet 100.000:- ( Intern aktieaffär). Fastigheten är värd flera miljoner. Kan kommun i sådant fall ytnyttja sin förköpsrätt att köpa fastigheten för 100.000:-?

Lawline svarar

Hej, Förköpsrättslagen blir tillämplig vid köp eller bytestransaktioner avseende fast egendom. Den transaktion Du beskriver rör aktier - lös egendom - fastigheten kommer fortfarande att ägas av samma bolag. Detta medför att förköp ej aktualiseras, eftersom någon överföring av äganderätten till själva fastigheten ej äger rum. Förköpsrättslagen hittar Du http://www.lagen.nu/1967:868 Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare