FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/11/2007

Fel i vara vid leverans

Jag har köpt en vara från internetauktion och varan är trasig vid leverans. posten har konstaterat att det är dålig packning som orsakat felet. Vad kan jag göra som köpare mot säljaren?

Lawline svarar

Svaret på denna fråga beror lite på vad du och säljaren har avtalat. Har ni inte avtalat något annat än att säljaren ska skicka varan till dig på posten så står du risken för vad som händer med varan från den tidpunkt när säljaren överlämnar varan till posten enligt 7§ Köplagen http://lagen.nu/1990:931 . Sker leveransen inom en och samma ort så står säljaren risken till dess att du som köpare får varan (7§ köplagen) . Du borde trots det ovan sagda kunna hävda fel i varan om varan var förpackad på ett oförsvarligt sätt som inte skyddade varan tillräckligt. Detta finns stöd för i 17 § Köplagen. Vid ett fel i varan så kan du kräva att säljaren ska avhjälpa felet om det är möjligt eller omleverans. Prisavdrag och hävning kan endast användas om inte avhjälpandet eller omleveransen fungerar. Med vänliga hälsningar
Rådgivare