FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt07/11/2007

Kan jag behålla felaktigt utbetalad lön?

Hej! Min fråga är om jag fått utbetalt en lön från min tidigare anställning som jag sagt upp mig ifrån. Har min arbetsgivare rätt att kräva pengar tillbaka på det utbetalda beloppet då? Det är så att jag har fått kravbrev på att jag fått för mycket pengar men problemet är ju att jag inte har kvar något av det nu. Och att jag trode jag fått rätt belopp utbetalt. Han hotar nu med att ta detta vidare:-( Vad skall jag göra? Tack för svar Carina

Lawline svarar

Vid misstagsbetalningar är huvudregeln är att den som betalat har återkravsrätt till pengarna. Det främsta undantaget gäller när den som mottagit beloppet ”i god tro inrättat sig”. Med detta menas att man inte haft anledning att misstänka några felaktigheter utan trott att utbetalning varit riktig och att man sedan t.ex. förbrukat summan. I ett tidigare rättsfall (NJA 1984 s. 280) fick en utbetalare återkravsrätt trots att det gått ca. 2 ½ år sedan utbetalningen skedde. Bedömningen av mottagarens goda tro brukar vara relativt sträng och om du vid mottagandet inte längre var anställd av utbetalaren så blir det svårt att hävda att du trodde att utbetalningen var i sin ordning. Det har även betydelse hur stort belopp det rör sig om. Det är svårare att hävda god tro ju större beloppen är. Det är alltså svårt att ge något säkert svar men huvudregeln är som sagt att pengarna ska återbetalas. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare