FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2007

Omorganisation under föräldraledighet

Jag ska i januari återgå i tjänst efter föräldraledighet (är fast anställd och beviljad tjänstledighet pga föräldraledighet). Min tjänst finns dock inte kvar pga en omorganisation utan jag komme att få en ny tjänst. Vilka krav kan jag ställa vad gäller den nya tjänstens innehåll? Kan företaget degradera mig med hänvisning till omorganisationen? Om jag meddelar min arbetsgivare i god tid, dvs minst 2 månader före återgång det datum när jag avser komma tillbaka, har företaget då rätt att skjuta upp tidpunkten? Eller har de skyldighet att ordna ett jobb när jag anvisar? Tacksam för råd om vad jag bör tänka på...

Lawline svarar

Hej, För det första så kan du när som helst avbryta din påbörjade ledighet och du har då rätt att återuppta ditt arbete i samma omfattning som före ledigheten. När du bestämt dig för att återuppta ditt arbete skall du så snart som möjligt underrätta din arbetsgivare om detta. Om avsikten med din ledighet varit att den skall pågå minst en månad (vilket jag antar är fallet) så får din arbetsgivare skjuta upp din återgång till arbetet med högst en månad efter det att han eller hon tagit emot underrättelsen. Om du underrättar din arbetsgivare minst en månad före den dag du vill återgå till arbetet så har arbetsgivaren således ingen möjlighet att ändra detta datum. Detta följer av 15 § föräldraledighetslagen. Vad gäller omorganisationen och din rätt att ställa krav på innehållet i din nya tjänst så har din arbetsgivare i princip rätt att efter eget tycke omplacera dig inom din arbetsskyldighet. Vad som utgör din arbetsskyldighet beror på vilken typ av tjänst du tidigare haft. Oftast är kriteriet att den nya tjänsten måste stå i naturligt samband med din arbetsgivares verksamhet och att den kan anses falla inom dina allmänna yrkeskvalifikationer. Är detta kriterium uppfyllt kan du dock ändå ställa krav på att omplaceringen inte får vara särskilt ingripande. Det krävs dock relativt allvarliga försämringar av tjänsten för att så skall vara fallet och även om en omplacering av dig till en viss ny tjänst kan anses vara särskilt ingripande är det ändå fritt fram för din arbetsgivare om han eller hon har objektivt godtagbara skäl för omplaceringen. Skulle det vara så att du har haft en tjänst som tjänsteman i en högre position och om innehållet i denna tjänst på något sätt preciserat så kan detta innebära att även arbetsskyldigheten i och med detta är preciserad. I så fall kan du kräva att den nya tjänsten inte innebär att du får tjänst med en lägre position. Vad som utgör en arbetstagares arbetsskyldighet är inte lagstadgat utan följer av Arbetsdomstolens praxis. Om du önskar att närmare studera aktuell lagtext hittar du en länk till föräldraledighetslagen http://lagen.nu/1995:584. Vänligen,
Alexandra DahlénRådgivare