FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/02/2006

Är uppsägningen sakligt grundad?

hej har just blivit uppsagd på grund av arbetsbrist, vi är rätt många på företaget som är uppsagda, men på företagets hemsida går man ut med annons och söker folk, det står bara att man söker självständiga konsulter, men inte att man ska vara egen, får man asöka personal oavsett anställd eller egen när företaget varslar så många på grund av arbetsbrist?????

Lawline svarar

Hej! Enligt 7 § LAS (se http://lagen.nu/1982:80) ska uppsägning från arbetsgivarens sida vara sakligt grundad. Exempel på sakligt skäl är just arbetsbrist. Dock är en uppsägning inte sakligt grundad om det är så att att arbetsgivaren skäligen kan bereda arbetstagaren annat arbete 7 § 2 st LAS(se http://lagen.nu/1982:80). Som det låter på din berättelse är detta en förutsättning som gör att ni skulle kunna klandra uppsägningen. Jag råder dig att vända dig till ditt fackförbund (om sådant finns) då de brukar ställa upp vid konflikter som denna. Lycka till!
Fia BergRådgivare