FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt22/10/2007

Inlösen av aktier

Vi ska skriva en bolagsordning med paragraf om hembudsförbehåll enligt ABL 4:28. Vad är det de vill veta i punkt 4, villkor för inlösen? Hur formulerar man villkoren när allt som är viktigt verkar bestämmas av de andra punkterna i paragrafen? MVH Åsa

Lawline svarar

Det som menas med villkor för inlösen i 4:28 ABL är att det i ett hembudsförbehåll skall anges på vilket sätt betalning skall ske för aktierna som hembjuds. Det finns en allmän begränsning som säger att ett otillbörligt resultat för någon av parterna kan jämkas. Förutom den begränsningen är det upp till er att bestämma i bolagsordningen hur prissättning skall ske. Det är också tillåtet att inte bestämma priset. Då gäller istället andra stycket i paragrafen som säger att priset då blir det marknadsvärde aktien har. Andra villkor för att få lösa in aktien måste dock framgå av bolagsordningen. Med vänliga hälsningar
Rådgivare