FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/11/2007

Banklån efter brott relaterat till banklån

Min man har för fem år sedan förfalskat min namnteckning för ett lån på Ikanobanken (20 000). Detta blev upptäckt nu. Vad blir fåföljderna av denna urkundsförfalskning? Får man ex. ta banklån efter ett sådant brott?

Lawline svarar

Belastingsregistret där brottmålsdomar registreras är belagt med sekretess. Det innebär att det inte är en offentlig handling och vem som helst därmed inte kan få tillgång till uppgifterna i det. Endast du själv och vissa offentliga organ kan begära utdrag därur. En bank är emellertid fri att bevilja lån till vem man vill och på de villkor man vill. Det kan därför ställas upp villkor att tidigare brottlighet är ett hinder mot lån, men ett sådant är enligt ovanstående svårt att kontrollera. Det kan dock tänkas att banken kräver ett utdrag ur belastningsregistret av dig för att bevilja lån.
Rasmus FahlénRådgivare