FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/10/2007

Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid

Hej, Jag hyr en bostadsrätt och har gjort det sedan mer en ett år tillbaka. Det initiala kontraktet var ett tidsbestämt ettårigt och förlängdes ytterligare ett år strax innan det initiala kontraktet löpte ut. Ägaren till bostadsrätten vill nu avsluta kontraktet i förtid efter en uppsägningstid på 3 månader. Jag hävdar att vårt avtal är tidsbestämt och att han tidigast kan säga upp avtalet 3 månader innan avtalet löper ut. Ägaren hävdar att kontraktet är på obestämd tid och kan därmed säga upp kontraktet när som helst. Vad gäller? Kan besittningsskyddet hjälpa mig även ifall det gäller en bostadsrätt?

Lawline svarar

Ett avtal på ett år som förlängs med ytterligare ett år är ett tidsbestämt kontrakt vilket framgår av Hyreslagen ( JB kap 12, se http://lagen.nu/1970:994) 3 §. Detta gäller även om förlängning sker automatiskt vid utebliven uppsägning. Det betyder att uppsägning kan ske endast till hyrestidens utgång och ska göras senast tre månader i förväg (se 4 §). Kontraktet är alltså inte på obestämd tid och du har rätt att bo kvar till utgången av den bestämda hyrestiden. Besittningsskyddet i hyreslagen är det samma oavsett om det är en hyresrätt eller bostadsrätt, däremot finns begränsningar bland annat när man hyr en kort tid och i andra hand, se 45 §. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare