FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/10/2007

Köp av aktier i ett dotterbolag

Jag är erbjuden att bli hälftenägare i ett dotterbolag (aktiebolag). Jag är erbjuden att köpa 499 aktier, medan moderbolaget behåller 501 aktier. Vilket inflytande får jag egentligen, dels med tanke på att det handlar om ett dotterbolag (som väl lyder under moderbolaget), dels med tanke på att moderbolaget har aktiemajoritet? Vad bör jag tänka på vid avtalsskrivning?

Lawline svarar

Hej, Som jag tolkar din fråga så kommer det att finnas två aktieägare om du godtager köperbjudandet. Du kommer således att bli minoritetsägare och det oavsett vem den andre aktieägaren är. Ett moderbolag är endast en definition på ett aktiebolag som innehar ett bestämmande inflytande över en annan juridisk person. Ett moderbolag har i detta fall inte mer att säga till om än vad en annan aktieägare skulle ha haft. Genom att besitta endast 449 aktier kommer du att ha ett mycket begränsat inflytande. Du blir att se som minoritetsägare och inte som hälftenägare. I de allra flesta frågor så krävs enligt aktiebolagslagen endast en majoritet av rösterna för att få igenom ett förslag. Är ni oense i sakfrågan så kommer du då inte att ha något att säga till om (jag utgår ifrån att alla röster har samma röstvärde då detta är det vanliga). Ett sätt att öka ditt inflytande över bolaget är att ni enas om att skriva ett aktieägaravtal. Ett sådant avtal är mycket vanligt och dessutom rent civilrättsligt då det binder parterna, men inte bolaget på något sätt. Där skulle ni kunna reglera principiellt viktiga frågor, som ex att ge dig vetorätt vid beslut om vinstutdelning och att ni har rätt att utse ett visst antal styrelseledamöter var. Att skriva sådana här avtal kräver omfattande juridisk kompetens, så jag rekommenderar dig att vända dig till en advokatbyrå. Även vad gäller avtalsskrivningen vid själva köpet så rekommenderar jag dig att inhämta professionell juridisk rådgivning. Vänligen
Therese JanssonRådgivare