FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/11/2007

Säkerhet i bostadsrätt

Belånad bostadsrätt Min sambo och jag har fått ekonomiska problem och kan inte betala räntorna på lånet för vår bostadsrättslägenhet. Vi har försökt att sälja lägenheten, men hittar ingen köpare som vill betala lika mycket som vi lånat. Min sambo säger att det spelar ingen roll, eftersom banken inte kan kräva mer än vad lägenheten är värd. Vi har ju lämnat lägenheten som enda säkerhet. Har min sambo rätt?

Lawline svarar

Hej, Beklagligt nog har din sambo fel, det lån som ni tagit är ni betalningsskuldiga för. Att bostadsrätten är pantsatt gör det bara lättare för kreditgivaren som ni lånat av att få tillbaka de pengar ni är skyldiga. Om det skulle gå så långt att panten realiseras, d.v.s. att kreditgivaren tar lägenheten och den säljs så kommer ni att få det återstående beloppet om den säljs för ett högre belopp än vad ni är skyldiga. Men om den som du befarar inte är värd lika mycket som ni är skyldiga kommer en del av er skuld att kvarstå.
Rådgivare