FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2007

Muntligt avtal

Hej! Min väninna har sålt en hundvalp till ett par. Det gjordes upp en avbetalnings plan och ett köpekontrakt. Nu vill inte paret betala valpen eller skriva på köpekontraktet för att det är skrivet med penna och papper (handskrivet). Avbetalnings tiden gick ut 30/9 men dom har fortfarande inte betalat en krona. Vad kan hon göra?

Lawline svarar

Hej, Om problemet kan lösas genom att hon maskinskriver avtalet så låter det som det enklaste för alla parter. Rent juridiskt så är muntliga avtal lika bindande som ett skriftligt avtal (undantag för köp av fastegendom). Så om hon och köparna var överrens om vad som skulle gälla för köpet så är köparna skyldiga att följa det oavsett om det är skriftligt eller inte. Det är alltid en fördel med ett skriftligtavtal ur bevissynpunkt. Kan hon inte komma överrens med köparna kan hon vända sig till kronofogden för att kräva betalt eller för att återfå valpen om det är förenligt med deras muntliga avtal. Bestrider köparna betalningsansvar då måste hon stämma dem och föra talan inför tingsrätt. Som sagt går det att lösa allt genom att maskinskriva avtalet så slipper hon många problem. Med vänlig hälsning
Rådgivare