FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/11/2007

Från timanställning till provanställning -möjligt?

Kan man anställa någon på timme och sedan påbörja en provanställning?

Lawline svarar

Hej! Det beror faktiskt på omständigheterna i det enskilda fallet. En provanställning är tänkt att fungera just som en prova på period från arbetsgivarens sida för att se om den aktuella arbetstagaren är lämplig och tillräckligt kompetent för att kunna utföra det aktuella arbetet. Om du har varit timanställd en längre tid med liknande arbetsuppgifter torde därför inget behov för provanställning föreligga och det är därför felaktigt av arbetsgivaren att använda sig av provanställningsformen, vilket du då bör påtala för honom. Om du dock bara varit på arbetsplatsen en kortare tid eller att det du skall provanställas på i praktiken innebär en ny anställning med nya arbesuppgifter är det dock arbetsgivarens rättighet att kunna använda sig av en provanställning Hoppas det hela klarnade något! Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare