FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2007

Samägande och försäljning

2 syskon äger hälften var i en fritidsfastighet. Den ena vill frånträda sin andel. Måste man då bjuda ut hela fastigheten till allmän försäljning eller kan den andra parten, som vill vara kvar som hälftenägare ha förköpsrätt på det andra syskonets andel? På vilket sätt fastställs då priset? Skall det ske genom att sakkunning värderare anlitas eller kan man komma överens om pris utifrån ursprunglig köpeskilling vid det gemens amma förvärvet med tillägg för vad senare lagts ned på underhåll och förbättringar? Finns det lag som reglerar detta? Vilken i så fall?

Lawline svarar

Hej, Den lag som reglerar samäganderätt kan du finna http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Den paragraf som framför allt är intressant för Er är 6§, som säger att man har rätt att begära att fastigheten säljs på offentligaktion. Då en av ägarna vill fortsätta äga fastigheten så borde detta alternativ vara en sista utväg. Förköpsrätt föreligger om syskonen har avtalat om det. Det finns inga regler som reglerar storleken på den ersättning som skall erläggas för att få full äganderätt för det ena syskonet. Det är helt fritt att avtala om vilken ersättning man vill (dock kan för låg ersättning få vissa skatteeffekter). Vanligt är att man anlitar en mäklare eller flera att värdera fastigheten och sedan bestämmer ersättningens storlek. Med vänlig hälsning
Rådgivare