FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/11/2007

Chatloggs bevisvärde

Det var såhär att jag "stejkade" mitt ex i en pokerturnering och sa att jag bara gjorde det om hon gick med på att dela eventuell vinst. Sen lyckades hon vinna den och vägrar nu dela. Vi pratade om detta på msn och jag sparade sen ner det mesta vi sa i en notepadfil. Hon nämner att vi ska dela 2-3 gånger där men det ursprungliga är inte med. Det går även att bevisa att jag loggade in på hennes pokerkonto och satte in pengar... Sen skrev vi ihop nåt lite tydligare på msn som jag har loggar på men då noterade jag inte förrän senare att hon skrivit in "framtida vinster" men det borde ju ändå visa på att det fanns en deal. Jag har nåt sms där hon skriver jag ska få hälften också. Undrar väl mest om detta kan räcka till en stämning? Eller snarare om det räcker till att vinna ;)

Lawline svarar

Hej! En stämingsansökan kan du när som helst lämna in. Men en rättstvist kan bli väldigt dyr för den som förlorar, eftersom man får betala både sina egna och motpartens rättsgångskostnader. Man bör också överväga om summan som tvisten gäller är proportionelig i förhållande till kostnader och tidsåtgång. Du undrar om du kan förvänta dig att vinna målet. Avgörande är då om du lyckas bevisa att det fanns ett avtal mellan dig och ditt ex. Hur avtalet ingåtts - muntligt, skriftligt eller via msn - spelar ingen roll för dess giltighet, men väl för bevisfrågan. I Sverige har vi fri bevisföring. Det innebär att parterna i en rättegång får åberopa vilken typ av bevisning de vill, och sedan är det upp till rätten att värdera bevisningen. Bevisvärdet beror bland annat på hur lätt bevismedlet är att förfalska. En chatlogg är lätt att förfalska och har därför antagligen inte speciellt högt bevisvärde om motparten invänder mot dess äkthet. Sms och det faktum att du satt in pengar på hennes pokerkonto kan ha bevisvärde vid en helhetsbedömning, liksom tidigare överenskommelser mellan parterna kan ha bevisvärde. Men det är givetvis en nackdel att du inte har någon dokumentation av det ursprungliga avtalet utan endast av vad som sagts efteråt. En fullständig bevisvärdering är emellertid upp till rätten att göra. Lycka till!
Miranda BergRådgivare