FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/10/2007

Arbetstagares lojalitetsplikt

En av våra anställda har under en tid försökt värva medarbetare till konkurrerande verksamhet. När han nu själv säger upp sin anställning för att börja en ny anställning hos vår konkurrent uppdagas hans dolda verksamhet hos oss. Han har dessutom lyckats med något enstaka värvningsförsök. Detta orsakar naturligtvis oss skada. Är detta grund för avskedande och vad har vi för möjlighet till skadestånd?

Lawline svarar

Hej, enligt 18 § i Lagen om anställningsskydd ( http://www.lagen.nu/1982:80#P18 ) får en person avskedas om denne "grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren". Att i hemlighet försöka värva anställda till en konkurrerande verksamhet är, enligt min bedömning av situationen, ett brott mot den lojalitetsplikt som anställda har mot företaget. Ett brott mot denna lojalitetsplikt innebär att det finns grund för avsked, se t.ex. rättsfallet AD 1999 nr 144. Någon rätt till skadestånd för den här typen av brott mot lojalitetsplikten finns inte i Lagen om anställningsskydd. Skadeståndslagen tillämpas inte eftersom det rör sig om en anställning, vilket är en typ av kontraktsförhållande. Möjligheten till skadestånd är framför allt beroende av hur anställningsavtalet är utformat och vad som kan sägas framgå underförstått av detta. Eventuellt skulle ett skadestånd kunna utdömas med stöd av allmänna avtalsrättsliga principer. Detta är tyvärr mycket svårt för mig att bedöma varför jag råder Er att kontakta en jurist som är specialiserad på arbetsrätt om Ni tänker kräva skadestånd. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare