FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/10/2007

Har man rätt att ta tillbaka en gåva?

Min son fick en moped i present när han fyllde 15 år av sin mamma, efter det så har han flyttat sitt boende och bor numer hos sin pappa (jag) , då tog hon tillbaka gåvan.... har hon rätt att göra så ?? han hade haft mopeden i sin ägo i 6 månader innan han flyttade ill mej.... tack på förhand R

Lawline svarar

Hej, När man givit en gåva går det inte att ångra sig och ta tillbaka gåvan om gåvan fullbordats. När det gäller gåva av lösöre som i detta fall är gåvan fullbordad när mottagaren fått den i sin besittning. När man skall avgöra om din son fått besittning till mopeden måste man även ta hänsyn till om hans mamma fortfarande har haft kvar "kontroll" över mopeden eller om denna rätt avskurits henne. Av din fråga framgår inte riktigt om din son bara använt mopdeden då han bott hos sin mamma eller om han använde mopeden även när han flyttade till dig. Om så är fallet är det ganska klart att han haft besittning till mopdeden. Men även om han enbart använt mopden när han bodde hos sin mamma torde han haft besittning till denna om han själv rådde över nycklarna till den och hans mamma ej kunnat råda öven den. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare