FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/02/2006

Oklarheter i avtal

Jag har bytt tjänst inom företaget och min före detta chef vägrar betala ut den bonus jag jobbade upp under sista kvartalet pga att mitt avtal är luddigt skrivet och går att tolka åt två håll om man så vill. Vem beslutar vilken tolkning som är rätt? Jag som är beroende av avtalet eller min chef som givetvis vill spara pengar?

Lawline svarar

Vid oklarheter i avtal kan flera olika metoder användas för att få fram rätt betydelse, bokstavstolkning, en tolkning av själva texten, avsiktstolkning, vilken avsikt parterna hade när avtalet tecknades med mera. Varken du eller din chef kan anses ha rätt att tolka avtalet. Om ni inte kan komma överens och någon är missnöjd får saken tas till domstol. En process kan dock bli dyr för den förlorande parten som måste ersätta den vinnande partens rättegångskostnader. Mitt råd är att du vänder dig till ditt fackförbund med problemet. De kan hjälpa dig med vad du ska göra.
Oscar BjörkmanRådgivare