FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/09/2007

Köp av fastighet

Hej! Har ett muntligt avtal med en kvinna om att köpa hennes hus. Hon sa att hon anlitat en jurist och att papperen var klara. Det var bara min underskrift som saknades. Jag har hyrt ut mitt radhus och skulle flytta in i huset den 1/10.Jag har en del mail"bevis". Idag ringer kvinnan mig och ger mig alla möjliga ursäkter, hon har fått ett problematiskt liv och vill helt ändra vårt ursprungliga avtal. Jag spelade in ett senare samtal ikväll där hon erkänner vi hade ett avtal preciserat, men att hon nu måste tänka på sig. Kan jag driva detta vidare? Vad har jag för chanser i en förhandling? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår det har ni endast ett muntligt avtal om köp av en fastighet. Ett avtal om fastighetsköp måste uppfylla formkraven i 4:1§ JB, http://www.lagen.nu/1970:994 . Det måste med andra ord vara skriftligt och innehålla uppgifter om priset och fastigheten, en överlåtelseförklaring samt parternas underskrifter. Om avtalet inte uppfyller dessa krav är det ogiltigt. Därför har du tyvärr ingen möjlighet att driva det vidare. Med vänlig hälsning
Caroline PerlströmRådgivare