FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/09/2007

Hävande av bostadsköp och handpenning

Har köpt en lägenhet för 4,1 miljoner i Stockholm och får inte den gamla lägenheten såld. Önskar därför häva köpet. Kan köparen hävda att han har större kostnader än handpenningen på 414000kr täcker?

Lawline svarar

Hej! Ja det är inte omöjligt att så är fallet. Det beror lite på vad som står i ert kontrakt. Om kontraktet inte hindrar detta är det upp till säljaren att visa vilka kostnader han har haft samt att han har varit aktsam med att dra på sig utgifter. Att kunna visa detta är avgörande för att ett större belopp ska kunna utkrävas. Med vänlig hälsning,
Rådgivare