FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/09/2007

Provanställds rätt till sjukersättning

Har en provanställd, med tim-lön, rätt till sjukersättning eller bara lön för arbetad tid ?

Lawline svarar

Hej. En provanställning innebär att du är anställd av din arbetsgivare på prov. Arbetstiden är reglerad till ett visst antal arbetstimmar varje vecka. En provanställning övergår till en tillsvidareanställning, s.k. fast anställning, om arbetsgivaren inte säger upp anställningen. Eftersom en provanställning innefattar reglerad arbetstid har du också rätt till eventuell sjuklön. Din sjuklön/sjukersättning kommer emellertid att baseras på det antal arbetstimmar/vecka som din anställning omfattar. Är du såldes anställd på en arbetstid om 20 timmar/vecka (50% av heltid) baseras din sjuklön på denna arbetstid, likväl att din sjukdom gör dig helt arbetsoförmögen. Mvh
Ola DavidssonRådgivare