FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt22/09/2007

Upphovsrätt till översatt artikel

Om ett företag låter göra en översättning av en tidningsartikel, har då företaget upphovsrätten till den översatta artikeln, så att de t.ex. kan lägga ut den på sin hemsida?

Lawline svarar

Hej, Tidningsartikeln är upphovsrättsligt skyddad , ett skydd som i regel tillkommer den som skrivit den. Din fråga rör översättning av upphovsrättsskyddat verk, vilket regleras i 4 § upphovsrättslagen. Där stadgas att den som översätter ett verk, såsom exempelvis en tidningsartikel, får upphovsrättsligt skydd till själva översättningen. Det innebär emellertid inte att det är fritt fram att använda artikeln, då den inte får förfogas över i strid mot upphovsrätten till originalverket. I fallet du beskriver innebär detta att upphovsrättshavarens samtycke krävs för att publicera artikeln. Andra får sedan inte använda sig av översättningen av artikeln, om de inte ber översättaren om lov. Upphovsrättslagen hittar du http://www.lagen.nu/1960:729 . Bästa hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare