FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/09/2007

Skadestånd för kränkning skattepliktigt?

Min arbetsgivare sade upp mej i strid mot LAS sep 2007. Förhandlingarna pågår och vi är överens om att det handlar om kränkning men vi förhandlar om ett skadestånd för min räkning. Är det sant att om det är skadestånd för kränkning så är det skattefritt? Sedan undrar jag om vi kommer överens om t ex 12 månadslöner som skadestånd handlar det om bruttolön eller lön efterskatt? T ex 12 * 23000 kr = 276000 kr (bruttolön) eller är det 276000 * 0.67 = 184920 kr (efter skatt)? Min fråga är ska arbetsgivaren betala till mig 276 000 eller 184920 kronor? Tacksam för svar

Lawline svarar

Huruvida ett arbetsrättsligt skadestånd är skattepliktigt beror på skadeståndets karaktär. Om ersättningen utgår istället för lön betraktas den som en skattepliktig inkomst. Om ersättningen däremot saknar samband med tjänsten som sådan ses det inte som en inkomst över huvud taget och då ska inte heller någon skatt utgå. Normalt gäller att ideella skadestånd, i ditt fall ersättning för kränkning, är skattefria. Med vänlig hälsning
Julia AsplundRådgivare