Samtycke vid annans bild i reklam?

Vi har tänkt att under 2008 använda en annons med en bild med några idrottsutövare på. Krävs godkännande av de personerna som är med på bilden? Fokus är på idrottsutövandet som sådant och inte personerna. De är inte kända för den allmäna massan men inom den sport som de utövar (Beach volley).

Lawline svarar

Enligt 1 § lag om namn och bild i reklam får inte näringsidkare i sin marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda annans bild utan personens samtycke. Det spelar således inte någon roll om personen ifråga är känd eller inte.

I begreppet ”näringsidkare” ingår i detta fall anställda och även andra som handlar på näringsidkarens vägnar.

Det framgår inte vad för slags verksamhet ni sysslar med eller vad exakt det är ni vill marknadsföra vilket gör detta svårbedömt, men troligtvis krävs ett samtycke.

Lag om namn och bild i reklam hittar du http://lagen.nu/1978:800

Med vänlig hälsning

Andreas HeedRådgivare