FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/09/2007

Vem skall betala en avstyckning?

Hej. Vi ska köpa ett hus med en tomt där säljaren skall stycka av sin skog från fastigheten. I annonsen stod det att avstyckning kommer att ske och att den aktuella tomten blir ca **** kvm. När vi skulle skriva kontrakt och betala handpenning menade mäklare och säljare att det är vi som köpare som skall betala avstyckningen. Vem ska betala avstyckningen vid husförsäljning och har vi trots att vi gått med på att betala någon möjlighet att ändra detta?

Lawline svarar

Hej, Vem som ska betala fastighetsbildningen, avstyckningen, är inte reglerat i lag. Det ankommer på mäklaren att vara tydlig i denna fråga från början. Det förekommer att såväl köpare som säljare får stå för kostnaden. Kostnaden för en avstyckning, som beror på omständigheterna i det aktuella fallet, kan betraktas som utgift för förvärv av fastighet. Innan du skriver på köpehandlingarna har du all möjlighet att förhandla om kostnaden med säljaren och mäklaren. Med vänlig hälsning
Anna Wigren ErikssonRådgivare