FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt08/09/2007

Samäganderätt

Finns det en \"samägande lag\" och vad säger den i så fall. Gäller en bostadsrätt som ägs av tre parter varav en vill bli utlöst. Ingen av parterna bor i bostaden.

Lawline svarar

Hej, Lagen om samäganderätt hittar du http://lagen.nu/1904:48_s.1. Den ägare som vill bli utlöst kan självklart sälja sin del separat om det inte finns något avtal er emellan som säger något annat. Dessutom kan den som vill bli utlöst ansöka om att hela objektet skall säljas på offentlig auktion, en sådan ansökan görs hos behörig domstol. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare