FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt05/09/2007

Lag om finansiell rådgivning

Det finns en lagstiftning som reglerar tex bankernas ekonomiska rådgivning. Vilken lag är det? Gäller den även för Skogsstyrelsens ekonomiska rådgivning?

Lawline svarar

Hej Det finns en lag som reglerar finansiell rådgivning som en näringsidkare tillhandahåller en konsument. Lagen gäller rådgivning som omfattar placering av konsumentens tillgångar i finansiella instrument eller i livförsäkringar med sparmoment. Den heter Lag (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter och du hittar den http://lagen.nu/2003:862 Det ligger inte inom Skogsstyrelsens uppdrag att tillhandahålla ekonomisk rådgivning. Har så skett kan det röra sig om ett tjänstefel. Vänligen
Rådgivare