FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/09/2007

Lagstadgad rätt att ta ledigt för att testa annat jobb?

Kan jag ta tjänstledigt för att testa ett nytt jobb i 6 månader. Har varit anställd i 7 år hos min nuvarande arbetsgivare.

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen lagstadgad rätt till ledighet för att testa ett annat jobb, även om det har diskuterats om en sådan rätt borde införas. Även om det inte finns lagstiftning så kan en sådan rätt finnas genom kollektivtavtal som träffats mellan facket och din arbetsgivare eller dennes arbetsgivarorganisation. Mitt råd är alltså att kontakta ditt fackförbund för att undersöka om det finns en sådan rätt genom avtal. Även om en sådan rätt inte finns så kan du ju också höra om din arbetsgivare frivilligt kan tänka sig att låta dig testa ett annat jobb under en tid. Men om arbetsgivaren är negativ och du arbetar privat finns det tyvärr inte någon lagstiftning att åberopa till din fördel. Hoppas att du har hjälp av mitt svar och lycka till! Med Vänliga Hälsningar
Rådgivare