FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/11/2007

Oplacering till allt-i-allo på bank

Hej! Jag har en fråga om omorganisering. Jag jobbar på en stor bank. Min avdelning är indelad i 3 mindre grupper och inom min grupp är vi uppdelade inom olika ansvarsområden. Jag samarbetar med 3 personer som jobbar heltid och själv jobbar jag 85%. För en tid sedan föreslog min närmsta chef att mina arbetsuppgifter skulle ändras och att min roll skulle bli mer flytande (han definierade dock inte vad detta skulle betyda). Jag svarade att jag ville jobba kvar med mina arbetsuppgifter. En tid efter detta möte hade vi gruppmöte då min chef presenterade att jag skulle hjälpa till som alltiallo och mest sitta med en annan del av gruppen. Detta var en överraskning för mig. Vid samma tillfälle fick vi veta att det anställts en ny person på 100% som ska få min tjänst. Jag blev naturligtvis förvånad och ledsen. Dels att få reda på förändringarna i min position på det här sättet och dels att inte ens själv ha blivit erbjuden att gå upp i 100% som är vad min chef krävs för denna tjänst. Det har dessutom framkommit att den nya personen blivit anställd och vetat om detta långt innan jag fått veta något. Finns det något rent juridiskt jag kan göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Eftersom du vänt dig till oss på Lawline förutsätter jag att du inte är fackligt ansluten. Skulle du vara det har du nämligen möjlighet att få hjälp av din arbetstagarorganisation med den här typen av frågor. Vad gäller din fråga så har din arbetsgivare i princip rätt att efter eget tycke omplacera dig inom din arbetsskyldighet. Vad som utgör din arbetsskyldighet beror på vilken typ av tjänst du tidigare haft. Oftast är kriteriet att den nya tjänsten måste stå i naturligt samband med din arbetsgivares verksamhet och att den kan anses falla inom dina allmänna yrkeskvalifikationer. Är detta kriterium uppfyllt kan du dock ändå ställa krav på att omplaceringen inte får vara särskilt ingripande. Det krävs dock relativt allvarliga försämringar av tjänsten för att så skall vara fallet och även om en omplacering av dig till en viss ny tjänst kan anses vara särskilt ingripande är det ändå fritt fram för din arbetsgivare om han eller hon har objektivt godtagbara skäl för omplaceringen. Skulle det vara så att du har haft en tjänst som tjänsteman i en högre position och om innehållet i denna tjänst på något sätt preciserat så kan detta innebära att även arbetsskyldigheten i och med detta är preciserad. I så fall kan du kräva att den nya tjänsten inte innebär att du får tjänst med en lägre position. Vad som utgör en arbetstagares arbetsskyldighet är inte lagstadgat utan följer av Arbetsdomstolens praxis. Det faktum att någon annan fått din gamla tjänst förändrar inte förutsättningarna för din arbetsgivares omplaceringsrätt. Det finns heller inget sätt att angripa det faktum att han eller hon väntat med att informera dig om omplaceringen. En arbetsgivares rätta att leda och fördela arbetet är mycket stark i svensk rätt. Om omplaceringen inte går att angripa enligt vad jag redogjort för ovan kan du ändå försöka förhandla med din arbetsgivare och försöka få honom eller henne att förstå hur du känner inför omplaceringen och förhoppningsvis kan ni komma överens om en lösning.
Alexandra DahlénRådgivare