FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt25/09/2007

Löpande skuldebrevs utformning

Jag har ett personlån som är sedan 1985 med en bet.tid på 10 år men pga ekon.svårigheter ligger detta hos kronofogden.1993 blev ett ulslag om bet.förläggande.Borgenären hävdar att det är ett löpande skuldebrev och därmed en preskribtionstid på 10 år.Hu kan jag se på skuldebrevet att det är ett löpande skuldebrev.

Lawline svarar

Hej, Såsom löpande anses skuldebrev som är ställt till innehavaren eller till viss man eller order. Lika med skuldebrev som är ställt till innehavaren anses skuldebrev varav ej framgår till vem betalning skall ske. Detta framgår av skuldebrevslagen 11 §. Löpande skuldebrev är alltså ställda/riktade till "innehavaren", "N.N. eller order" eller är beskaffat så att det ej framgår vem det är ställt till. Med vänlig hälsning
Daniel WaermeRådgivare