FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/10/2007

Rätt till utebliven lön

Jag är lastbilschaufför och har det senaste året arbetat på ett åkeri och har två chefer. För en period sedan sa jag upp mig muntligt på telefon till min ena chef (jag har vittnen till detta), efter drygt en vecka ringde andra chefen mig och var osäker på om jag sagt upp mig, jag svarade då att jag hade sagt upp mig, men enligt den chefen var en muntlig uppsägning inte bindande, utan jag skulle behöva skriva en lapp. Jag trodde att chefen själv skulle komma med denna lapp, (som enligt min erfarenhet brukar vara baksidan av anställningsbeviset), men efter en vecka fick jag höra att jag skulle skriva en lapp (typ post-it lapp) och lämna kvar i lastbilen. Jag gjorde då detta, och skrev dagens datum på lappen. men efter att ha läst på i ämnet förstod jag att den muntliga uppsägningen faktiskt var bindande, och då jag var rädd att förlora mitt nya jobb grälade jag och cheferna en hel del om detta. De ville desperat ha kvar mig då de inte fått tag i nån ny förare. Då alla jag pratat med sa att jag hade lagen på min sida, så började jag på mitt nya jobb en månad efter den muntliga uppsägningen (enl kollektivavtalet har jag 1 månads uppsägningstid), detta hade jag även informerat mina gamla chefer om veckan därpå. Det är bara det att nu vägrar mina gamla chefer betala ut min sista lön. Vem har rätten på sin sida och vad bör jag göra? Jag oroar mig nu över att de faktiskt är två mot en, och att jag dessutom var dum nog att skriva en lapp innan jag kollade upp om muntlig uppsägning var bindande eller ej. Jag var fastanställd på åkeriet, men då cheferna slarvat med papprena hade jag inte fått se eller skriva under nåt anställningsbevis. Kan detta ställa till ytterligare problem för mig? Jag är heller inte medlem i något fack. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Du har helt rätt i att din muntliga uppsägning var bindande och giltig, och det spelar ingen roll att du senare förtydligade din uppsägning genom att skriva en lapp. Dina tidigare chefer har ingen rätt att kvarhålla din lön för sista månadens arbete. Det bör inte heller vara svårt att bevisa att du har arbetat där (vittnen på uppsägning, kontrolluppgifter till Skatteverket, lön som kommit in på ditt konto m.m.) om det nu skulle bli en juridisk process av detta. Med största sannolikhet bör det inte behöva bli en juridisk process av detta eftersom det inte är svårt att bevisa att du har arbetat på företagen och inte fått lön för sista månaden. Det bör troligtvis dina f.d. chefer också inse. Berätta detta för dem och säg att Kronofogdemyndigheten kommer att kontaktas vid fortsatt utebliven lön. Med vänliga hälsningar
Fredrik EklundRådgivare