FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/10/2007

Sälja eller hyra ut bostadsrätt i andrahand

Hej. Min dotter och blivande svärson har köpt en bostadsrätt som skrevs i slutet av februari då handpenning betalades. Överlåtelsen skedde den sista juni då resterande pengar betalades. Min dotter fick i maj månad besked om att hon kommit in på en skola i Växjö. Detta gör att man tog ett beslut att sälja lägenheten för att kunna bosätta sig på en ort närmre studieorten. Då sade Bostadföreningen att dom inte fick. I stadgarna stod att man inte fick sälja lägenheten förrän efter 2år om inte säskilda skäl föreligger. Vi tycker att studier på annan ort är säskilda skäl. Vad är riktigt? Fick då ansöka om att hyra ut den i andra hand hos bostadsföreningen och fick då beskedet att det godkände man inte med följande motivering."Styrelsen är av den uppfattningen att det inte är till fördel för föreningen att hyra ut lgh i andrahand. Beslutet fattas i enlighet med stadgarna." Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! Jag kan inte se hur föreningen skall kunna hindra en bostadsrättshavare från att sälja sin bostadsrätt. Däremot är inte avsägelse tillåtet förrens efter tidigast två år (se bostadsrättslagen 4:11). Avsägelse innebär att bostadsrätten övergår till föreningen. Vad gäller uthyrning är det någonting som föreningen genom styrelsen beslutar om. Enligt bostadsrättslagen 7:10-11 skall styrelsen lämna sitt samtycke till andrahanduthyrning. Vägrar styrelsen att lämna samtycke kan tillstånd lämnas av hyresnämnden. Det krävs då att bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen (vilket studier på annan ort bör vara) och att styrelsen saknar befogad anledning att vägra samtycke. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare