FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt26/09/2007

Vad skiljer aktiebolag och ekonomiska föreningar?

Hej! Jag undrar vad som kan vara en förklaring på att man väljer att starta en ekonomisk förening istället för ett aktiebolag? Och vad kan ett skäl vara att en kooperativ förening visar intresse för att ombilda sig till aktiebolag och bli börsnoterade?

Lawline svarar

Hej, olika associationsformer passar till olika typer av verksamhet, beroende på vilka önskemål och förväntningar medlemmarna i associationen har. Eftersom en kooperativ förening är en form av ekonomisk förening tror jag att det bästa sättet att besvara Dina frågor är visa de viktigaste skillnaderna mellan aktiebolag och ekonomiska föreningar. I ett aktiebolag krävs ett aktiekapital på minst 100000 kr för ett privat aktiebolag och 500000 kr för ett publikt bolag (ett bolag som skall börsnoteras). Det finns en möjlighet att slippa kravet på aktiekapital genom att registrera ett aktiebolag i t.ex. England och sedan bedriva verksamhet i Sverige. I ekonomiska föreningar finns inget lagstadgat krav på kapital på samma sätt utan föreningens kapital består av de medlemsinsatser och eventuella förlagsinsatser som betalas in. Syftet i ett aktiebolag är att bolaget skall gå med vinst medan en ekonomisk förening är till för medlemmarnas ekonomiska intressen. Syftet är alltså inte att föreningen i sig skall gå med vinst. I en ekonomisk förening krävs att medlemmarna deltar aktivt i verksamheten vilket inte är ett krav i aktiebolag. En aktieägare kan alltså inneha aktier i ett bolag enbart som en "pengaplacering" utan att själv göra någon nytta i bolaget. Det är inte möjligt i en ekonomisk förening. Slutligen är en ekonomisk förening relativt öppen för nya medlemmar. En person får nämligen inte vägras medlemskap i föreningen om det inte finns någon speciell anledning till detta. I ett aktiebolag är däremot rättigheter (t.ex. att närvara och få rösta vid bolagsstämma) knutna till aktien. Antalet medlemmar (aktieägare) kan därför inte ändras utan att aktier byter ägare eller att nya aktier ges ut. Hör gärna av Dig om Du har ytterligare frågor! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare