FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2007

Tillsvidareanställning

Jag har varit timanställd på ett och samma företag och arbetat i princip heltid i snart sju månader. Har företaget något krav på sig att ge mig fast anställning?

Lawline svarar

Hej, Om jag har uppfattat det hela rätt, så har du för tillfället en tidsbegränsad anställning som du nu vill ha omvandlad till en tillsvidareanställning (d.v.s. vad som ofta kallas en fast anställning). Om man först ser detta ur ett mer allmänt perspektiv, så följer det av 4 § lagen om anställningsskydd (LAS) att anställningar normalt ska gälla tills vidare såvida annat inte har avtalats. Tidsbegränsade anställningar får dock inte ha vilken form eller varaktighet som helst, utan detta regleras tämligen noggrant i lagens 5-6 §§. I 5 § ges en uppräkning av fall då tidsbegränsade anställningar accepteras, men som framgår av lagtexten, är dessa undantag förknippade med särskilda villkor. Av störst intresse är kanske den begränsning som gäller för arbetstagare som innehar en allmän visstidsanställning eller är anställda som vikarier – om man under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än tre år, så ska nämligen anställningen övergå till en tillsvidareanställning. I 6 § regleras slutligen provanställningar och för dessa gäller att arbetsgivaren är skyldig att senast vid prövotidens (som får vara högst sex månader om annat inte följer av eventuellt kollektivavtal) utgång meddela arbetstagaren om att anställningen inte ska fortsätta, görs inte detta så övergår även dessa anställningar i tillsvidareanställningar. Om du har en rätt att få din anställning omvandlad till en tillsvidareanställning är således beroende av omständigheterna i just ditt fall, men dessvärre är det svårt att med säkerhet uttala sig om detta mot den bakgrund som följer av frågan. LAS hittar du http://www.lagen.nu/1982:80#P36 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare