FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2007

Felaktig storlek på lägenhet

Felaktig storlek på lgh. Hej, Jag har betalat handpenning på en lgh i Sth. I objektsbeskrivningen som jag har signerat står det: Boarea 104 m2 (föreningens information). Längre ner i objektbeskrivningen står det: KÖparen har före köpet uppmanats att noggrant kontrollera lägenhetens och utrustningens/inventariers skick - även uppmanats att kontrollera ovanstående angiven boarea då avvikelser kan föreligga, bl.a. på grund av olikheter i använda äldre/nuvarande mätregler. Eftersom jag läste den formuleringen först när jag skulle signera fanns det ingen möjlighet att genomföra någon kontrollmätning. Jag kan inte heller minnas att mäklaren uppmanat mig att göra en kontroll av boarean. Finns det möjlighet för mig att hävda att lgh är behäftad med fel och begöra ersättning eftersom jag nu konstaterat att lgh är 100 m2?

Lawline svarar

Hej, Vid köp av bostadsrätt tillämpar man samma regler som vid köp av fastegendom (fastigheter) enligt Jordabalkens 4 kapitel (dessa återfinns http://www.lagen.nu/1970:994#K4 .) Vid köp av fast egendom har köparen alltid en undersökningsplikt. Du är även alltid ansvarig för alla handlingar som du skriver under, med andra ord kan du inte i ett senare skede påstå att något inte skall gälla mot dig på grund av att du inte läst igenom handlingarna. Detta talar emot att du skulle kunna få något skadestånd för den felaktiga ytan. Annorlunda är det om säljaren/mäklaren har gjort någon specifik utfästelse om att lägenheten skulle vara på exakt 104 m2, detta hade då fritagit dig från din undersökningsplikt för arean av lägenheten. Det framgår inte heller av din fråga om objektbeskrivningen är en del av avtalshandlingarna för köpet eller inte. Om den inte står omnämnd i avtalshandlingarna som en bilaga så är den överhuvudtaget inte en del av avtalet och ingen grund för en skadeståndstalan eller begäran av nedsättning av köpeskillingen. Med vänlig hälsning
Rådgivare