FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/08/2007

Använda "copyright"

Hej. Jag undrar vad det är som krävs för att jag, längst ner på mitt företags hemsida, ska få skriva "Copyright 2007" sedan företagetsnamn. Vilka är kraven? Jag har provat vända mig till många institutioner, bland annat PRV och Bolagsverket, men alla skickar runt mig.

Lawline svarar

Det är inte ovanligt att företag använder sig av en ”Copyright” markering på hemsidor och i andra sammanhang. Detta är dock en markering som i svensk rätt saknar all rättslig relevans. Huruvida innehållet på din hemsida är skyddat eller inte avgörs istället av annan reglering. Ett varumärke kan genom registrering eller inarbetning skyddas enligt Varumärkeslagen. Bilder du själv har skapat eller annan unik design kan istället skyddas av Upphovsrättslagen. Dessa skydd verkar alltså fristående från ”påminnelser” om hemsidans skyddsvärde. Om du så önskar kan du fritt, precis som andra företag, lägga till en copyrighttext för att påminna om att mycket av sidans innehåll skyddas enligt lag. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare