FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/09/2007

Rättigheter vid utebliven lön

Hej! Jag har en tillsvidareanställning sedan 4 år och befinner mig tillsammans med mina arbetskamrater i en sits där vi inte får ut lön i rätt tid. Företaget (AB) har 3 anställda +chef (ägare). Chefen har informerat oss om att det inte finns pengar till löner den här månaden. Förra månaden fick vi lönen utbetald sista dagen i månaden och vi har också fått information om att nästkommande månadslön kommer bli svår att betala ut. Hur gör vi som arbetstagare? Det finns inga kollektivavtal på arbetsplatsen. Mina privata räkningar slutar inte att komma för att jag inte får någon lön. Vad har jag för rätt som arbetstagare när jag inte får ut min lön i tid?

Lawline svarar

Hej, enligt 4 § 3 stycket i Lagen om anställningsskydd som Du hittar http://www.lagen.nu/1982:80#P4 har en arbetstagare rätt att avbryta sin anställning omedelbart om arbetsgivaren "i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden". Att arbetsgivaren inte betalar ut lön i enlighet med anställningsavtalet är typiskt sett ett sådant åsidosättande, däremot är en något försenad löneutbetalning troligen inte det. Om en arbetstagare avbryter sin anställning med stöd av nämnda paragraf ger detta rätt till ekonomiskt skadestånd enligt 38 § för den förlust som uppkommer. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare
Public question details image

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000