Lagval vid försäljning av samägd fastighet

Hej !

Om man har en samägdfastighet belägen på Sardinien och alla ägare är Svenskar och ingen är gift eller sambo.

kan man då få tillståd en auktion i en svensk domstol eller faller det under Sadinisk/Italiensk lagstiftning?

Finns det någonting man kan få hjälp med i Serige om en part har satt sig på tvären ?

Lawline svarar

Då alla parter har hemvist i Sverige och då det gäller förhållandet mellan er som är delägare gäller troligen svensk rätt. Av samma anledning är svensk domstol behörig av pröva en ansökan om försäljning av fastigheten vid offentlig auktion. Har avtalat om tillämplig lag gäller detta istället.

Hälsningar

Albert RoosRådgivare