FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/09/2007

Uträkning av dröjsmålsränta

Hej, Jag skickade en faktura som inte blivit betald. Efter upprepade påminelser via telefon tänker jag nu fakturera dröjesmålsränta. Hur räknar jag ut denna ? Är det årsräntan av totalabeloppet delat på 365 sen multiplicerat med antal bankdagar som fakturan är försenad ? Tack för svar

Lawline svarar

Hej! Du är nästan rätt ute. Dröjsmålsränta, som det i det här fallet handlar om, är referensräntan plus åtta procentenheter. Den räntesatsen gäller för ett år. Du tar först procentsatsen gånger fakturabeloppet och delar sen med 365. Beloppet du då får fram tar du gånger antalet dagar som betalningen är försenad.Så får du fram din dröjsmålsränta. Detta går att utläsa ur räntelagen 6§, se http://www.lagen.nu/1987:230 . Vad som är gällande referensränta hittar du på riksbankens hemsida. Med vänliga hälsningar
Rådgivare