Återvinning i konkurs

Om ett företag två månader innan det gick i konkurs har betalat in en större summa pengar i ställföreträdarens pensionsförsäkring, kan denna summa återvinnas i konkursen från försäkringsbolaget?

Lawline svarar

Hej!

Betalning av pension kan återvinnas i konkurs. Det krävs dock att betalningen skett senare än sex månader innan konkursen (vilket är uppfyllt i detta fall) och att det rör sig om ett belopp som uppenbart överkred vad som kan anses som skäligt med hänsyn till gjord arbetsinsats, verksamhetens lönsamhet och övriga omständigheter. En bedömning får med andra ord göras i det enskilda fallet. (Konkurslagen 4:8) I detta fall handlar det om ställföreträdarens pensionsförsäkring, ställföreträdare anses vara närstående med företaget och därmed utvidgas även återvinningsfristen till ett år.

Betalningen kan även återvinnas om den på ett otillbörligt sätt har gynnat viss borgenär och företaget var eller genom denna handling blev insolvent samt att den till vilken betalning skedde (ställföreträdaren) kände till de omständiheter som gjorde rättshandlingen otillbörlig. I detta fall rör det sig om närstående till företaget, vilka skall anses ha sådan kännedom. (konkurslagen 4:5)

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare