FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt20/08/2007

Jävsregler för bostadsrättsföreningar

En ordförande i en bostadsrättsförening har till styrelsen inkommit med en begäran om ekonomisk ersättning till sig själv. Ersättningen är inte för vad som redan finns beslutat om, såsom arvode, förlorad arbetsförtjänst, km-ersättning. När styrelsen ska ta beslut i frågan får då vederbörande sitta som ordförande och därmed ha utslagsröst om styrelsen inte är enig?

Lawline svarar

Hej, i det fall som Du nämner i Din fråga är ordföranden jävig eftersom denne har ett egenintresse i frågan. Att man är jävig medför att man inte får delta varken i överläggning kring beslutet eller i själva beslutsfattandet. Detta framgår av 6 kap 10 § i Lagen om ekonomiska föreningar som Du hittar http://www.lagen.nu/1987:667#K6P10 . Regeln är tillämplig för bostadsrättsföreningar genom en hänvisning i 9 kap 12 § i Bostadsrättslagen - hänvisningen hittar Du http://www.lagen.nu/1991:614#K9P12 . Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare