FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/01/2006

Hur undviker jag att själv stå för rättegångskostnader?

Hej! Jag undrar om det finns något sätt att kräva skadestånd då mitt barns mamma sätter igång vårdnadstvister på "pintjiv", vi har delad vårdnad men detta är tredje gången inom loppet av 7 år som hon tar upp det i domstol. Jag drar på mig stora rättegångskostnader eftersom man ändå måste betala 25% ur egen ficka(då man har rättsskydd i hemförsäkringen). Och i vårdnadstvister-hur står det egentligen till med rättegångskostnader-skall inte förlorande part stå för dem?

Lawline svarar

Hej! Vårdnadstvister är ganska speciella i det avseendet att man får ta upp tvisten till prövning hur många gånger som helst. Då nya omständigheter kan ha uppkommit kan det, för barnets bästa, vara bra att ompröva. Dock vet ju inte domstolen detta förrän målet kommer upp till prövning. Det du bör göra varje gång, då det låter som att ditt ex förlorar ofta, är att begära att om du vinner ska hon/han betala dina rättegångskostnader. Detta blir ju ett ganska betungande belopp då ditt ex då även blir tvungen att betala sina egna rättegångskostnader. Bra är även att yrka på ränta på beloppet. För att den förlorande parten skall bära den andres rättegångskostnader måste man ha yrkat det då detta inte är något som följer av sig självt. Lycka till!
Fia BergRådgivare