FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/10/2007

avsaknad av besittningsskydd

Jag skall hyra ut en liten lägenhet i mitt radhus i Kalmar. Vad händer om jag måste sälja mitt hus; upphör då med automatik hyresrätten för min hyresgäst. Hur skall jag skriva kontraktet för att min uthyrning av lägenheten inte skall försena min ev försäljning p g a hyresgästen.

Lawline svarar

Hej! Jag uppfattar det som att du ska hyra ut en del av ditt eget boende. I detta hyresförhållande har hyresgästen inget besittningsskydd enligt JB 12 kap 45§ 3p. Se.http://www.lagen.nu/1970:994. Det innebär att din hyresgäst inte kommer ha rätt att få hyreskontraktet förlängt om du säger upp det, något som är bra för dig med tanke på att du funderar på en försäljning i framtiden. Dock måste du iaktta en uppsägningstid på tre månader innan hyresgästen flyttar från ditt hus. Denna bestämmelse är tvingande och kan ej avtalas bort. Detta enligt JB 12 kap 4§ 1 p och 1§ 5 st. se. http://www.lagen.nu/1970:994. Sammanfattningsvis råder jag dig till att så fort du börjar planera en försäljning av ditt hus så säger du upp hyresgästen. Han/hon har då inga rättigheter utöver att få bo kvar under de tre uppsägningsmånaderna, har du tur så kanske hyresgästen självmant vill flytta innan dessa löpt ut. Hoppas du är nöjd med svaret Med vänlig hälsning
Rådgivare