Dåligt behandlad av socialtjänsten

Vad är mina rättigheter som en individ i sverige? om jag blir orättvis behadlad från socialen vad ska jag göra då?

Lawline svarar

Hej!

Om du är missnöjd med hur socialtjänsten har behandlat dig kan du börja med att tala med chefen för den verksamhet du är missnöjd med. Du kan även tala med någon av de politiker som ansvarar för kommunens socialtjänst. Om du anser att du inte får den respons du vill ha av dessa så kan du ringa eller skriva till länsstyrelsen i det län där du bor.

Det är länsstyrelsen som har tillsyn över den socialtjänst som kommunerna inom länet svarar för, vilket innebär att de kontrollerar att socialtjänsten fungerar som den ska. Du kan läsa mer om denna kontrollen i socialtjänstlagen kap 13. se http://lagen.nu/2001:453. Har du talat med både kommunen och länsstyrelsen men fortfarande är missnöjd kan du skriva till JO, Justitieombudsmannen. Alla som tycker att någon myndighet behandlat dem fel kan klaga hos JO, som då undersöker att myndigheter och enskilda tjänstemän följer lagar och andra regler.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Rådgivare